Måste mina styvsyskon ärva mig?

Hej,

jag är adopterad av min far som är gift med min mor. Jag har 2 halvsyskon (dvs vi har alla 2 samma mamma).

Min far fick ett barn utom äktenskapet som han godkänt.

Jag och min man har inga barn.

Vi har skrivit testamente att jag och min man sitter i orubbat bo, hos jurist.

Men kan barnet, utom min fars äktenskap, ändå ärva mig ?

Detta är någon jag aldrig träffat och vill i så fall hoppa över ett steg så mina syskonbarn ärver mig istället.

Måste jag skriva ytterligare ett testamente då ?

Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När du inte har några barn så har du rätt att utse vem du vill till arvinge. Förutom att bestämma att din man ska sitta kvar i orubbat bo kan du skriva i ditt testamente precis vilka arvingar som ska få vad av din kvarlåtenskap, den dagen då också din man är borta. Ingen av dina släktingar har rätt att få något ur ditt testamente utan du väljer vilka du vill gynna. Jag föreslår att du gör ett tillägg till det testamente du redan har, där du preciserar vad du vill ska hända med kvarlåtenskapen den dagen ni båda är borta.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare