FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/03/2019

Måste man skriva under ett äktenskapsförord om den andre begär det?

Min dotters make har varit otrogen , gifta i 3 år, dottern vill nu skiljas . Maken vill att de skriver ett äktenskapsförord nu , kan min dotter neka till det ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör äktenskapsförord kikar vi närmare på äktenskapsbalken (ÄktB).

Din dotter behöver inte skriva under ett äktenskapsförord

Ett äktenskapsförord är alltid ett frivilligt avtal mellan två makar.

Att det är frivilligt framgår av att det i lagtexten står att "genom äktenskapsförord KAN makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom" (7 kap. 3 § första stycket ÄktB).

Din dotter har sammanfattningsvis avtalsfrihet i frågan, som även innefattar en rätt att avstå från att ingå avtal. Hennes make kan därför inte tvinga henne att skriva under ett äktenskapsförord.

Några avslutande ord

Jag hoppas att det löser sig för din dotter och att du fick svar på din fråga.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare