FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/08/2018

Måste man sänka hyran av lägenhet till inneboende om man tar in en till inneboende under en kortare period?

Hej!

Om man hyr ut en del av sin lägenhet till en inneboende måste man då sänka dennes hyra om man tar in en till inneboende under en viss kortare period?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige råder avtalsfrihet, vilket innebär att man i princip är fri att avtala om vad man vill. Detta innebär att du är fri att själv sätta hyran för lägenheten och vad som ska gälla för de som är inneboende, förutsatt att hyran inte är oskäligt hög.

Du behöver alltså inte sänka hyran för den tidigare inneboende med hänsyn till att du tar in en till inneboende under en kortare period, om du inte gärna vill det såklart!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare