Måste man registrera ett samboförhållande?

Hej!

Jag och min tjej från Belarus har varit ihop i 3,5 år. Hon bor i Belarus och jag i Sverige. Jag är svens medborgare. Hur kan jag registrera samboförhållande med henna?

Mvh! Ivan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att man ska anses som sambor kräver lagen att det är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande (1 § sambolagen). Lagen ställer alltså krav på att personerna bor tillsammans i ett gemensamt hushåll samt att man ingår i ett parförhållande. Två personer som är vänner och bor ihop kan således i lagens mening inte anses som sambor. Det brukar anges att det ska föreligga en form av sexuell relation.

Till skillnad från äktenskap så behöver samboförhållanden inte registreras, utan ingås när ovanstående krav är uppfyllda.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare