Måste man informera bostadsrättsföreningen om inneboende?

Hej,

Om jag hyr ut ett rum i min bostadsrättslägenhet. Har då bostadsrättsföreningen rätt att veta vem som hyr ett rum av mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt att ha en inneboende i din bostadsrätt, förutsatt att denne inte medför men eller problem för bostadsrättsföreningen eller annan medlem (7:8 bostadsrättslagen). Du behöver inte ha något tillstånd för uthyrningen eftersom när du hyr ut endast ett rum är det fortfarande du som anses ha kontroll över lägenheten. Du har inte heller någon plikt att lämna information om vem som hyr rummet av dig. Om du däremot hyr ut men inte själv bor i lägenheten under tiden, är det en andrahandsuthyrning och då måste du alltid ha samtycke från bostadsrättföreningen (7:10 bostadsrättslagen).

Svaret på din fråga är alltså att du inte behöver informera bostadsrättsföreningen om vem du hyr ut rummet till. Det är dock frihet under ansvar. Om det skulle uppstå problem, exempelvis att din inneboende stör dina grannar eller liknande, är det nämligen du som är ansvarig för detta (7:9 bostadsrättslagen). Med tanke på detta är det bra att upprätta ett skriftligt hyresavtal med din inneboende där bland annat de viktigaste förhållningsreglerna framgår. Gällande hyresavtalet gäller privatuthyrningslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare