FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/05/2020

Måste man göra en bouppteckning eller bodelning när en make avlidit?

Hej!

Min mamma har precis gått bort och hon är gift med min pappa sen 30 år tillbaka. Alla barnen är myndiga och jag undrar om vi då behöver göra en BOUPPTECKNING eller hur det fungerar för pappa lär ju bo kvar i lägenheten. Är det ett krav att man måste det och hur går man till väga?

Mvh

Nattalie

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När jag svarar på din kommer jag att anta att alla barn är dina föräldrars gemensamma, vilket gör er till bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Jag kommer också att anta att det inte finns något testamente.

Ärvdabalken = ÄB

Äktenskapsbalken = ÄktB

En bouppteckning kan se i samband med bodelningen vid äktenskapsskillnad men man behöver inte upprätta en bouppteckning innan bodelningen. Äktenskapsskillnad sker när makarna väljer att skilja sig eller om den ena maken avlider.

När den ena maken har avlidit, din mamma, så blir någon bodelning inte alltid direkt aktuell eftersom att den maken som fortfarande lever, din pappa, övertar all egendom om det bara finns gemensamma barn och inget testamente (3 kap. 1 § ÄB). Bodelning gör man i dessa fall oftast när den efterlevande maken har avlidit. En bouppteckning kan däremot göra det tydligt för er som har rätt till efterarv från er mamma vilken egendom som er pappa får från er mamma, utifall er pappa gifter om sig. Er pappa erhåller nämligen er mammas egendom med fri förfoganderätt men inte med full äganderätt, och det är denna del som är ert efterarv.

Vill ni ändå göra en bouppteckning så gör man det på samma sätt som när makar gör vid skilsmässa (9 kap. 7 § ÄktB). Bouppteckningen ska vanligtvis genomföras senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga och sammanfattningsvis så kan jag säga att nej ni måste inte göra en bouppteckning eller bodelning efter att din mamma har avlidit då de var gifta och då gör man oftast en bodelning efter att båda makar har avlidit om de bara har gemensamma barn samt om din mamma inte hade något testamente.

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare