Måste man fortsätta betala hyra trots att man flyttat ut?

Hej.

Jag och min f.d. pojkvän skrev på ett 1-års kontrakt på att hyra en lägenhet i andra hand. Mannen som hyrde ut hade konsulterat en anhörig som jobbar inom juridik angående utformningen på kontraktet så det var ett väl skrivet och utformat kontrakt som vi båda skrev på.

Efter ca ett halvår vill min f.d. "ta en paus" och bestämmer sig då för att flytta ut. Min fråga är då om han trots detta är bunden genom hyreskontraktet att forfarande betala för lägenheten?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du huruvida din före detta sambo har skyldighet att betala hyran trots att han flyttat ut.

Vad gäller enligt lag?
Om ni båda står på ett hyreskontrakt för en lägenhet och endast en av er ska flytta, måste den som flyttar ut säga upp sin del av hyreskontraktet. Han betalar alltså sin del av hyran tills dess att hans del av hyresavtalet är uppsagt. Hyresvärden får sedan göra en omprövning, om hen vill, för att godkänna den person som bor kvar i hyreslägenheten, då denna därefter är ensam ansvarig för hyresavtalet, enligt 12 kap. 47 § 1 st. jordabalken (JB). Som medhyresgäst är man berättigad att få hyresavtalet förlängt för egen del, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med personen som hyresgäst.

Sammanfattning
Din före detta sambo har rätt att säga upp sin del av hyreskontraktet utan att kolla med dig, utan behöver endast ta hänsyn till uppsägningstiden. När uppsägningstiden sagts upp är parten som sagt upp sin del av hyreskontraktet inte längre hyresgäst. Tills dess att hans del av hyresavtalet är uppsagt är han skyldig att betala hyra om han väljer att inte bo kvar och ni inte har kommit överens om annat.

För mer information och råd kan du kontakta hyresgästföreningen:
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare