FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/06/2019

Måste man erkänna faderskap för ett genetiskt barn?

Träffade en tjej för ca 1 år sen (1 gång) och då hon blev gravid, idag är barnet fött och hon hävdar att barnet är mitt. Jag känner ej tjejen mer än att vi sågs vid ett tillfälle, vet inte vart hon bor och vill inte ha något att göra med varken henne eller barnet, då jag gjorde klart om det sen dag 1. Har nu fått en kallelse för fastställande av faderskapstest. Min fråga är kan jag strunta i att göra faderskapstest. Om inte, vad kan hända då?

Måste jag skriva på att barnet är mitt om nu så är fallet?

Hon hävdar att hon inte kräver något av mig, då hon sagt att hon kommer ha ensam vårdnad om barnet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga som hör till ämnet barnrätt. Jag kommer först att ta upp lite grundläggande juridig i barnrätten och sedan besvara dina frågor, som jag har delat upp i delfrågor.

Ett barns rätt till att veta vilka som är dennes föräldrar har ur ett rättshistoriskt perspektiv skärpts mer och mer i lagstiftningen, man vill helt enkelt komma ifrån begreppet "okända fädrar" i dagens samhälle. Detta har lett till att vi har fått stark lagstiftning på detta område.

FN:s konvention om barnets rättigheter (s.k. barnkonventionen) är en internationell överenskommelse. Den gäller inom de stater som undertecknat den, och Sverige är en av dessa stater. I juni 2018 fattade riksdagen beslutet att barnkonventionen till och med ska bli svensk lag, och börjar gälla januari 2020. När barnkonventionen blir svensk lag kommer det innebära att ännu större krav ställs på regeringen, kommuner, landsting och statliga myndigheter att leva upp till artiklarna i barnkonventionens, än vad som ställdes på Sverige som enbart en konventionsstat. T.ex. kommer barnet få en starkare ställning som bärare av egna rättigheter och själv få komma till tals i juridiska processer, vilket inte sker idag. Dock efterföljs redan idag många andra av barnkonvention artiklar, t.ex. artikel 7.

Artikel 7 i barnkonventionen lyder:

"Barnet ska registreras omedelbart efter födelsen och från födelsen ha rätt till ett namn, rätt att förvärva ett medborgarskap och, så långt det är möjligt, rätt att få veta vilka dess föräldrar äroch få deras omvårdnad.

Konventionsstaternaska säkerställa genomförandet av dessa rättigheter i enlighet med sin nationella lagstiftningoch sina åtaganden enligt tillämpliga internationella instrumentpå detta område, särskilt i de fall då barnet annars skulle vara statslöst."

Denna rättighet i artikel 7 första stycket barnkonventionen brukar även kallas för barnets rätt att få reda på sitt genetiska ursprung.

Socialnämnden är idag den myndighet som utreder föräldraskap i Sverige. De har ett långtgående ansvar i sin utredningsskyldighet att se till att alla barn har rättsliga föräldrar, och ser till att faderskap fastställs, detta framgår av 2 kap. 1 § föräldrabalken. Huvudregeln vid fastställande av faderskap är att barnets rättsliga far ska vara den genetiska fadern.

1.Vad händer om du måste göra faderskapstest?

I det här läget kan det gå till på två olika sätt, antingen genom att du medverkar till en DNA-analys som socialnämnden vill göra, eller inte medverkar till den och saken tas upp till prövning av domstol. En domstol kan tvinga dig att både medverka till provtagning för en DNA-analys och sedermera fastställa dig som rättslig fader, enligt 1 kap. 5 § föräldrabalken. Det behöver dock inte gå till på det viset, socialnämnden kan ge dig tillfälle att frivilligt bekräfta faderskapet efter att en frivilligt lämnad DNA-analys visar att du är genetisk far, enligt 2 kap. 5 och 6 §§ föräldrabalken. Möjligheten att ta upp fastställelse av faderskap i domstol används bara när möjliga fädrar inte medverkar till en DNA-analys.

De rättsverkningar som följer av att ett rättsligt föräldraskap fastställs är t.ex. underhållsskyldighet och arvsrätt, men inte vårdnad. Enligt6 kap. 3 § första stycket föräldrabalken har modern automatiskt ensam vårdnad. Om ni båda vill ha vårdnaden om barnet måste man ansöka om den, enligt 6 kap. 4 § föräldrabalken.

2.Kan du strunta i att göra faderskapstest?

Enligt 1 § lagen om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap kan en domstol själv, eller på begäran av en part, bestämma att en DNA-analys ska göras. Om du inte samarbetar kan domstolen förelägga dig vid vite att göra en sådan undersökning, enligt 2 § lagen om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap. Om du inte respekterar domstolens föreläggande kan de besluta om polishämtningför att undersökningen ska komma till stånd, enligt 2 a § lagen om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap.
Det kan tilläggas att i praktiken sker provtagningen genom skrap från munslemhinnan, även om det i lagtexten står blodundersökning.

Exempel från rättspraxis på hur långt socialnämndens undersökningsskyldighet sträcker sig går att hitta i Svea hovrätts dom T 7895–15 från 2016-04-27, där "donatorn ska hon ha hittat via en sajt på internet och de träffades på en offentlig plats för överlämnande av sperma."Därefter ägde en heminsemination rum och sedan föddes ett barn. Socialnämnden letade då efter en denna "donator" i syfte att fastställa honom som far till barnet. "Donatorn" motsatte sig denna fastställelse av faderskap. Efter en rättsprocess i både tingsrätten och hovrätten blev han dock fastställd som fader mot sin vilja, med motiveringen "Det framgår av Rättsmedicinalverkets rapport att NN med en sannolikhet beräknad till 99,999 % är Nn:s far. Då ingen annan man ska anses som hans far ska NN förklaras vara Nn:s far."
Domen finns inte tillgänglig på internet, men om du vill läsa hela kan du få ut den genom att höra av dig till Svea hovrätt.

Om socialnämnden har gjort en gedigen efterforskning av fadern och det har inte gått att identifiera mannen så kan socialnämnden lägga ner ärendet, enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken. I ditt fall har de ju dock redan hittat dig, och med hänvisning till lagen om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap och föräldrabalken kommer du behöva göra ett faderskapstest, antingen frivilligt eller med hjälp av polishämtning.

3.Måste du skriva på att barnet är ditt?

Det går att bli rättslig fader till ett barn genom att självmant bekräfta faderskapet (1 kap. 4 § föräldrabalken) eller genom domstolsbeslut (1 kap. 5 § föräldrabalken). Om fel person fastställdes som far till ett barn går det att häva faderskapet i efterhand, enligt 1 kap. 4 § tredje stycket föräldrabalken.

För det fall att du självmant inte vill skriva på något kan alltså en domstol fastställa ditt faderskap för det här barnet mot din vilja. Det spelar alltså ingen roll om du vill skriva på några papper eller ej.

För mer information om socialnämndens utredningsskyldighet finns infoskriften Socialstyrelsen, Att fastställa faderskap.

Sammanfattningsvis ställer inte lagen upp några krav på hur många gånger man minst måste ha träffat barnets mor, eller hur lång relationen mellan föräldrarna ska ha varit för att kunna fastställa faderskapet för en far. Resultatet av en DNA-analys är det som styr. Lagen tar bara sikte på barnet och bara på att dennes rättigheter ska bli tillgodosedda. Det är en typ av skyddslagstiftning för barn.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare