FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/07/2019

Måste man dela barnbidraget mellan föräldrarna?

Jag och pappan till våra tre barn har separerat. Jag för över hälften av barnbidraget varje månad då vi är överens om att dela på samtliga kostnader som rör barnen. Nu är problemet att han behåller pengarna till sig själv och jag köper allt barnen behöver. Kan jag pga av detta sluta föra över halva till han utan behålla det själv? Jag har inte råd att köpa allt själv till tre barn med bara halva barnbidraget.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning, Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnbidraget har till syfte att betala för barnens levnadskostnader och du har ingen plikt att föra över delar barnbidraget om ni inte skrivit något avtal som förpliktigar dig gatt göra det. Det finns inga lagregler som kräver att du ska föra över halva barnbidraget. Så länge ni inte har något avtal om hur pengarna ska fördelas, kan du när du vill sluta föra över pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare