Måste man betala skatt när man tar över lånet till en fastighet?

Jag köper en fastighet som min dotter hyr för att sedan ta över lånen på om några år. Blir det skatt eller avgift då hon övertar lånen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att din dotter även kommer att ta över lagfarten till fastigheten och därmed äga den i sin helhet. För att avgöra om någon skatt kommer att utgå när din dotter ska ta över lånen på fastigheten så måste man först bedöma om överlåtelsen ska ses som en gåva eller ett köp.

För att överlåtelsen ska ses som en gåva krävs att vederlaget (i detta fall summan av det lån som hon ska ta över) inte överstiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde från föregående år. Understiger lånet denna summa ses överlåtelsen som en gåva och det kommer inte att utgå någon skatt eftersom att vi inte längre har någon gåvoskatt i Sverige.

Skulle däremot lånet överstiga 85 % av fastighetens taxeringsvärde från föregående år ses inte överlåtelsen som en ren gåva. Det kommer då ses som att du tar emot vederlag (betalning) för fastigheten. En överlåtelse av fastigheten genom att din dotter tar över lånen kan därmed utlösa skyldighet att betala både stämpelskatt (lagfartskostnader) och reavinstskatt.

Är ni osäkra på om ni kommer att behöva betala skatt eller hur mycket skatt det rör sig om så kan ni kontakta Skatteverket och Lantmäteriet. Ni bör även observera att ni behöver godkännande från banken för att din dotter ska få ta över betalningsansvaret för lånet. Därför bör ni även kontakta er bank.

Med vänlig hälsning,

Johanna MatsdotterRådgivare