Måste man betala skatt efter dödsbo?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis är inkomstskattelagen (1999:1229), förkortad IL, tillämplig.

Det är dödsbodelägarna som är ansvariga för dödsboets deklaration. Deklarationen finns digitalt på skatteverkets hemsida och du hittar den här.

Dödsboet är enligt 4 kap. 1 § IL skattskyldigt för den dödes och dödsboets skulder.

Den eventuella vinst som dödsboet gör ska deklareras och skatten ska betalas av dödsbodelägarna i förhållande till deras andelar i boet.
Skattskyldighet gäller alltså för dödsboet, och inte dödsbodelägarna. Detta eftersom det är dödsboet i egenskap av juridisk person som gjort den eventuella vinsten, men en delägare i ett dödsbo får betala viss skatt på den vinsten.

Arv beskattas i övrigt inte i Sverige sedan 2005.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.
Hör gärna av dig om någonting är oklart eller om du har fler frågor!

Aram ShokorRådgivare