Måste man betala påminnelseavgiften när den missade fakturan betalats innan avgiften kommit?

Hej! Jag har en delbetalningskonto hos bubbleroom. Jag missade betala i mars och sen glömde jag betala i april. I maj månaden fick jag påminnelse och jag ringde bubbleroom för att få betalningsuppgifter och summan som ska betalas in. Det skulle betalas in 331kr. Jag ringde de igen efter några dagar och frågade om de hade fått pengarna och det fick de. Jag frågade igen om det är nåt mer som ska betalas in och jag fick som svar att alt ser bra ut. I juni fick jag en faktura från inkasso. Bubbleroom har skickat ärendet till inkasso.

I påminnelsen som jag fick i maj månaden står det att det ska betalas 331kr. Jag ringde de och de sa att det ska betalas 331kr. Vid alla tillfälle som jag har pratat med de sa de att allt ser bra ut och att inget mer ska betalas in. Nu hävdar de att jag skulle betala in 331kr plus 60kr i påminnelseavgift. Detta förekommer ingenstans, i påminnelsen stod det 331 kr. De sa till mig 331kr när jag ringde och de har själva bekräftat att de fick 331kr betalning och inget saknas. Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Vad bra att du tog kontakt med Bubbelroom för att få betala den faktura som du har missat. Dessvärre är det så att om det även är en påminnelseavgift som du ska betala så behöver du betala in den. Det är ditt ansvar som konsument att alltid se till så att betalning sker i rätt tid och till rätt konto. Om en betalning blir försenad så kan företaget ha rätt att ta ut en påminnelseavgift om det framgår av villkoren att de har rätt till det.

Detta kan du läsa mer om här : https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/skulder/om-du-inte-kan-betala/

Du får gärna återkomma om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare