Måste man berätta om man upprättar testamente?

Min mor och far har ett inbördes testamente med fri förfoganderätt och gällande arvsordning. Vi är två bröstarvingar min syster och jag. Min mor dog för 2 år sedan.

Av en tillfällighet har jag fått reda på att min far gjort 2 tilläggstestamenten och det känner min syster till men jag har inte fått reda på något.

Under rådande omständigheter där min far är vid livet är det hans skyldighet att delge mig dessa testamenten eller har jag rätt till dom efter hans död

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står var och en fritt att själv välja ifall man vill upprätta ett testamente och på så sätt bestämma vem som ska ärva ens kvarlåtenskap när man avlider. I Sverige finns inget krav på att testamente ska förvaras på något visst sätt och det finns inte heller möjlighet till någon registrering av testamente.

Måste min far berätta om testamentena?

Din far har ingen skyldighet att delge dig testamentena. Han har ingen skyldighet att ens berätta att han upprättat tilläggstestamente, utan det är hans fria val att göra. När din far avlider ska du dock, i egenskap av legal arvinge, delges testamentena och dess innehåll.

Viktigt att veta är att man som barn alltid har rätt att få ut minst sin laglott i arv från sin förälder oavsett vad som eventuellt står i ett testamente. En person med barn har alltså inte en hundraprocentig testationsfrihet, utan en viss del av den avlidnes kvarlåtenskap är reserverad för barnen oavsett testamentets innehåll.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer går det bra att ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare