Måste jag vara folkbokförd på min bostadsrätt?

Hej,

Jag hyr ut min bostadsrätt (godkänt av förening) och bor med min sambo i hans hyresrätt.

Är det möjligt att stå folkbokförd på hyresrätten i och med att jag äger en bostadsrätt? Kan det påverka mitt ägande av bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska folkbokföra dig där du är bosatt

Regler kring folkbokföring hittar du i folkbokföringslagen. Du ska enligt lagen vara folkbokförd där du är bosatt. (6 § folkbokföringslagen) Du anses enligt 7 § vara bosatt där du tillbringar din dygnsvila, alltså sover. Eftersom du skriver att du bor med din sambo i hans hyresrätt så är det helt rätt att du folkbokför dig hos honom.

Det påverkar alltså inte ditt ägande av bostadsrätten att du folkbokför dig hos din sambo där du bor. Det är hos din sambo du enligt lagen ska folkbokföra dig eftersom du bor där.

Kolla upp din bostadsrätts- och hemförsäkring

Det kan vara bra att höra av dig till ditt försäkringsbolag om du folkbokför dig hos din sambo. Hemförsäkring/bostadsrättsförsäkring kan ibland automatiskt börja gälla på den nya adressen om du ändrar din folkbokföring hos Skatteverket.

Det kan därför vara bra att ta kontakt med ditt försäkringsbolag så du ser till att bostadsrättsförsäkringen, alltså försäkringen för själva golv, tak, väggar, fast inredning mm gäller för din bostadsrätt. Hemförsäkring behöver du däremot inte på din bostadsrätt eftersom personen som hyr din bostadsrätt själv ska ansvara för sin hemförsäkring.

Du och din sambo behöver vidare inte varsin hemförsäkring när ni bor tillsammans, utan det räcker att en av er har en hemförsäkring och meddelar att ni bor två personer på adressen. Då gäller den hemförsäkringen för er båda.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare