Måste jag vara folkbokförd i min bostadsrätt för att få ha en inneboende?

Hej, jag vill köpa en bostadsrätt som jag bor i ca 50%. Måste jag vara skriven i bostadsrätten för att det ska vara tillåtet att ha en inneboende?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om frågor som rör inneboende i en bostadsrättsföreningen kan du läsa mer om i bostadsrättslagen.

I varje bostadsrättsföreningen finns stadgar (1 kapitlet 2 § bostadsrättslagen). Om det inte står i stadgarna att du måste vara skriven i bostadsrätten för att det ska vara tillåtet att ha en inneboende finns det ingen lag som motsätter sig detta. Därför behöver du inte vara skriven i bostadsrätten för att det ska vara tillåtet att ha en inneboende, utifrån förutsättningarna att det inte står stadgat i stadgarna. Du behöver vidare inget tillstånd för att ha en inneboende (7 kapitlet 8 § bostadsrättslagen).

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare