Måste jag ta ersättning från försäkringskassan när jag är hemma och vabbar?

Kan man vara hemma från jobbet och vårda sjukt barn utan att begära ersättning från försäkringskassan? Alltså att man anmäler vab till arbetsgivaren men inte begär ersättning från försäkringskassan, hemma utan betalt med andra ord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt första stycket i 8 § föräldraledighetslagen har en arbetstagare rätt till ledighet under den tid då han eller hon får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken eller skulle ha haft rätt till föräldrapenning enligt vissa angivna bestämmelser i 13 kap. socialförsäkringsbalken, om inte arbetstagaren omfattas av 37 kap. 3 § balken. Detta innebär att en förutsättning för ledighet enligt lagens första stycke är att arbetstagaren får tillfällig föräldrapenning eller skulle ha haft rätt till detta enlig särskilt angivna bestämmelser i balken.

I lagens andra stycket anges vidare att en förälder som behöver vårda sitt barn när den ordinarie vårdaren blivit sjuk eller smittad har rätt till ledighet även om föräldern inte har rätt till tillfällig föräldrapenning på grund av att barnet är yngre än 240 dagar eller barnet är yngre än 240 dagar och föräldern omfattas av bestämmelsen i 37 kap. 3 § socialförsäkringsbalken.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare