Måste jag som hyresgäst betala faktura från störningsjouren?

Hej,

Jag bor i en hyresrätt i ett flerfamiljshus.

För en tid sedan bjöd jag in till fest och några av gästerna blev lite väl glada i hågen och öste på med musik i högtalarna, dansade samt tjoade och kimmade. Det hela resulterade i att störningsjouren kom och vi fick snällt avbryta festen.

Hur som helst så har jag nu fått en faktura från hyresvärden där värden menar att jag som hyresgäst ska stå för de kostnader som uppkom i samband med störningsjourens utryckning.

Jag undrar nu om jag som hyresgäst är tvungen att betala fakturan och stå för kostnaderna som hänför sig till störningsjourens besök?

Vad har jag för chanser att vinna i en eventuell tvist i domstol ifall jag inte betalar?

Har hyresvärden större chans att vinna målet?

Jag menar, är det liksom värt för mig att låta det gå till en tvist, eller gör jag bäst i att bara betala?

Vad kan det uppstå för svårigheter för mig som hyresgäst vid en sån här eventuell tvist?

Själv anser jag att vår fest inte urartade i den mån att man skulle behövt ringa dit jouren, jag hade hellre sett att den granne som ringde dit dom hade kommit och knackat på istället. Jag har aldig tidigare fått några klagomål, någon varning eller haft besök av störningsjouren, men grannarna där jag bor nu är kanske inte riktigt lika toleranta som mina tidigare grannar har varit.

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om det räknas som oskäligt att din hyresvärd vill att du betalar för störningsjouren.

Hyresavtal

Det är lättast att avgöra hur du ska gå vidare om det står i hyresavtalet om hyresvärden har rätt att kontakta störningsjouren. Om det står i ert avtal att du som hyresgäst ska betala för störningsjouren om den tillkallas av en hyresvärd ska du göra det. Det är i så fall inte sannolikt att du kommer få rätt i en tvist.

Om det inte står i hyresavtalet är det svårare att säga på förhand vem som skulle få rätt i en tvist.

Kostnaden för en rättsprocess

En rättsprocess, som man även kan kalla rättstvist, kan vara ett lämpligt och effektivt sätt att lösa vissa konflikter och skipa rättvisa. Men man ska vara medveten om att det alltid innebär en ansträngning för de inblandade. Om tvisten gäller ett mindre belopp, är rättsprocessen mindre (rättegångsbalken (RB) 1 kap. 3 d §). I år, 2022, är den beloppsgränsen 24 150 SEK. I regel betalar den part som förlorar både sina egna och den andra partens rättegångskostnader, och även det blir förstås en kostnad (RB 18 kap. 1 §). Även om rättsprocessen är begränsad så innebär den alltid kostnader, tid och energi för dig som person. Det är upp till dig att bestämma vad som är viktigast för dig.

Medling i hyresnämnden

Hyresnämnden är den instans som medlar i hyrestvister, och prövar vissa tvister mellan hyresgäst och hyresvärd. Hur du bäst går till väga beror på. Bland annat beror det på om det är ett avtalsvillkor eller något som hyresvärden tagit sig rätt till att göra även fast det inte finns reglerat i ert avtal.

Vad för svårigheter kan uppstå för dig som hyresgäst?

Hyresgästers rätt att bo i sin lägenhet är starkt skyddad i Sverige. Hyresrätten, alltså din rätt som hyresgäst att hyra, kan förverkas men det måste vara av ett betydande skäl (jordabalken 12 kap. 42 § st. 5). Det du berättat om i din fråga är inte tillräckligt för att din hyresrätt ska vara förverkad.

Sammanfattning

Om det var rätt eller inte av din hyresvärd att fakturera dig beror framförallt på hur hyresavtalet ser ut. En rättsprocess kan bli dyr och tidskrävande, men det är upp till dig att bestämma vad du tycker är viktigt. Det kan vara aktuellt med medling i hyresnämnden. Du kommer utifrån det du har berättat fortfarande ha rätt att bo kvar i din lägenhet även om du stämmer din hyresvärd. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare