Måste jag skriva om mitt testamente om jag byter efternamn?

Håller på att byta efternamn måste jag skriva om testamentet när namnbytet är klart. Mvh A

Lawline svarar

Hej A!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du behöver inte skriva om ditt testamente för att du bytt efternamn; testamentet förblir giltigt ändå

Regler om testamente finns i ärvdabalken (hädanefter ÄB).

Regler om formkrav för testamente finns i 10 kap. ÄB. Av detta kapitel framgår att testator i två vittnens närvaro måste skriva under testamentet, för att testamentet skall vara giltigt (samt vissa övriga krav som inte är intressanta här). Det står ingenting om att testator, om denne byter namn, måste skriva om testamentet; det är ju fortsatt din sista vilja det handlar om, även om du bytt namn. Testamentet är med andra ord fortsatt giltigt, även om du byter namn.

En annan sak är dock att den som hittar testamentet naturligtvis måste veta vem du är; d.v.s det måste tydligt framgå att det är just ditt testamente. Om du förvarar testamentet hos en juristbyrå eller något dylikt är detta med stor sannolikhet inget problem, men om du har det hemma kan det ju hända att den som hittar testamentet inte genast kopplar det till dig, vilket kan innebära problem.

Det kan med andra ord, om du är orolig, ändå vara en idé att skriva om testamentet med ditt nya namn (och lägga till personnummer till testamentet, ifall du vill byta namn igen), bara för att garanterat undanröja eventuella oklarheter.

Men det är alltså ingen nödvändighet; testamentet förblir giltigt även när du bytt namn.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare