FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/02/2019

Måste jag lösa ut min ex man ur huset?

Hej

Jag har en fundering. Jag och min man har varit gifta i ca 1.5 år vi lämnade in skillsmässan för 3 månader sedan och vi har nu 6 mån betänketid. Vi har haft ett turbulent förhållande och det har varit slut många gånger och han bott på andra adresser under våra samanlagt 8 år. Nu till min fråga jag ägde ett hus när vi träffades och jag står själv på lånen. Huset är värderat till 550.000 kr och jag har lån på 450.000kr. Mitt ex har tagit båda våra bilar till ett värde på ca 30.000 samt husvagn värd ca 45.000. All elektronik inne så som sterio tv mm.

Måste jag ändå lösa ut honom ur huset

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska en bodelning göras mellan makarna efter tingsrätten dömt till skilsmässa, men en bodelning kan också göras både innan skilsmässan gått igenom, under betänketiden och flera år efter skilsmässan (9 kap 1och 4 §§Äktenskapsbalken). Bodelningen görs med utgångspunkt från egendomsförhållandena vid tidpunkten då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten (9 kap 2 § Äktenskapsbalken). Det innebär att det endast är tillgångar som fanns vid den dag som ni skickade in skilsmässoansökan (brytdagen) som kommer att ingå i bodelningen.

En bodelning innebär att makarnas giftorättsgods delas lika mellan dem (det behöver dock inte delas exakt lika, det går att komma överens om annat) (10 kap 1 § Äktenskapsbalken). Giftorättsgodset är alla makarnas egendomar såsom exempelvis personliga bankkonton, det gemensamma boendet, sommarstugan och alla möbler (7 kap 1 § Äktenskapsbalken). De enda egendom som inte ingår i giftorättsgodset är enskild egendom (7 kap 2 § Äktenskapsbalken) och personliga saker såsom kläder (10 kap 2 § Äktenskapsbalken)

En bodelning görs stegvis

- Steg 1 – Bouppteckning

I bouppteckningen utreder makarna vilka tillgångar och skulder de har från den dag då makarna ansökte om äktenskapsskillnad (brytdagen).

- Steg 2 – Andelsberäkning (11 kap 1-3 §§ Äktenskapsbalken)

I detta steg ska tillgångarna och skulderna värderas enligt bouppteckningen och respektive make får dra av så mycket av sitt giftorättsgods som krävs för att täcka sina skulder. Vad som sedan finns kvar av respektive makes giftorättsgods läggs ihop i en gemensam pott och delas därefter lika.

- Steg 3 – Lottläggning (11 kap 7-11 §§ Äktenskapsbalken)

Vid lottläggningen så bestämmer makarna rent konkret hur tillgångarna ska fördelas mellan dem medan det i steget innan endast handlar om ekonomiska värden. Nu ska alltså de faktiska tillgångarna fördelas.

- Steg 4 – Bodelningsavtal (9 kap 5 § Äktenskapsbalken)

Efter att man fördelat tillgångarna mellan sig så är det viktigt att man skriver ett bodelningsavtal. Det är ett bevis på att ni gjort en bodelning och förhindrar att den andre maken begär bodelning igen flera år senare.

Sammanfattningsvis

För att svara på din fråga om du måste lösa ut honom så beror det på hur mycket han ska ha efter andelsberäkningen. Är det så att han erhållit redan nog med egendom så behöver du inte ge honom något mer och detta gäller självklart åt det andra hållet också.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare