Måste jag ha min semester under sommaren?

Måste jag förlägga 4 veckors semester sammanhängande under sommaren? Kan jag inte välja att ha 1 vecka ledigt per kvartal istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du är arbetstagare och undrar om du måste ha din 4 veckors semester sammanhängande under sommaren eller om du kan ha semestern utspridd över hela året istället.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av semesterlagen (SemL) och i slutet hittar du en sammanfattning av mitt svar.

Lagen är tvingande till arbetstagarens fördel, vilket innebär att arbetsgivaren och arbetstagaren inte kan komma överens om något som skulle vara sämre för arbetstagaren än det som anges i lagen (2 § SemL). Däremot, om arbetstagaren och arbetsgivaren skulle komma överens om något som är bättre för arbetstagaren än vad som står i lagen, gäller detta istället. Detsamma gäller om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen (2 a § SemL).

Den huvudsakliga semesterledigheten ska som huvudregel förläggas så att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti (12 § SemL), med undantag för om något annat har avtalats. Ordet “ledighetsperiod” syftar här på att det ska vara sammanhängande. Även utan stöd av avtal kan dock en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det (12 § andra meningen SemL).

Tanken är att arbetgivare och arbetstagare tillsammans ska komma överens om när ledigheten ska förläggas, men om inte det är möjligt så är det arbetsgivaren som avgör, förutsatt att inget annat har avtalats (11 § SemL).

Sammanfattning

Du som arbetstagare har rätt till en sammanhängande ledighet om 4 veckor under sommarmånaderna (12 § SemL). Tanken är dock att du och din arbetsgivare ska komma överens om när dessa 4 veckor av semester ska förläggas och således skulle de kunna förläggas utspridda över hela året. Men om ni inte kan komma överens så är det arbetsgivaren som bestämmer när ledigheten ska äga rum (11 § SemL). Undantaget är om det har avtalats om något annat genom kollektivavtal eller annat avtal (2 a § SemL) eller om särskilda skäl föranleder att semestern borde förläggas till en annan tid (12 § andra meningen SemL).

Således skulle jag rekommendera dig att prata med din arbetsgivare och berätta när du vill ha din semester så att ni förhoppningsvis kan komma överens om något tillsammans. Jag skulle även råda dig till att kolla vad som står i de avtalen du är bunden av (ex. kollektivavtal och personligt anställningsavtal) för att se om det står något där om hur semestern ska förläggas samt vilket inflytande du har i bestämmandet.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare