Måste jag ha bevis för polisanmälan, och kan jag straffas om jag låter bli att anmäla?

Hej, jag har fått reda på att en person jag känner säljer sin ADHD medicin, har jag en skyldighet att anmäla detta?

Hur skulle jag kunna anmäla det? Måste jag ha bevis?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga är flerdelad har jag delat upp den i olika svar nedan.

Är jag skyldig att anmäla ett narkotikabrott?

Det finns generellt ingen skyldighet att anmäla avslutade brott. Det innebär att du inte är skyldig att anmäla om du vet att någon sålt sin medicin.

Måste jag ha bevis för att göra en anmälan?

Nej, såvida du har en skälig anledning att anta att någon begått ett brott så räcker det. Det är upp till polis eller åklagare att bedöma huruvida det finns tillräckligt med uppgifter för att gå vidare. Du kan läsa mer om vad som händer efter anmälan här.

Hur gör jag en anmälan?

En anmälan kan du göra på flera olika sätt, för brott som rör narkotika så kan du ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare