FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2022

Måste jag flyttstäda?

Hej! Flyttade ut ifrån en villa vi hyrde, Och nu efter 4 månader hörde han av sig om en jordsäck som är ifrån hans land som han vill vi tar bort, vi har redan kommit överens om att flyttstädningen ska han ta. Har ingen lust o ta hans skit.. vem har rätt, har på sms att han står för städ Med vänlig hälsning Hyresgäst

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga särskilda regler om vem av hyresgästen och hyresvärden som är ansvarig för flyttstädning. Hyresgästen har i och för sig en skyldighet att vårda lägenheten (eller huset) under hyrestiden (12 kap. 24 § jordabalken), men det gäller endast under själva hyrestiden.

Ifall du och hyresvärden har avtalat om att någon av er ska ta ansvar för flyttstädning är det ert avtal som gäller, och du har som utgångspunkt ingen skyldighet att utföra det som enligt ert avtal är hyresvärdens ansvar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare