Måste jag flytta själv till Sverige innan anknytningsansökan kan göras?

Hejsan,

Jag är Svenskt medborgare och har bot sedan flera år tillbaka i Brasilen och har jobbat för X sedan 23 år tillbaka och för det mesta i Brasilien. Jag är gift med en Brasilianskt medborgare och vi har ett 3 årigt barn tillsamans och våran barn är också Svenskt medborgare.

Efter att ha blivit uppsagd från jobbet vill vi flytta till Sverige och min fru sökte uppehållstillstånd pga familjeanknytning.

Jag har stått ca 10 år i bostadsförmedlingen kö och jag har också kompisar som vi kan bo hos tills jag har fixat egen. Jag har också fått en "Compensation Package" från X Brasilien som skulle räcka minst 2-3 år tills vi hittar jobb i Sverige eller startar vår eget.

Vi förklarade allt ovan och jag shickade dokumenter som bevis men min frus ansökan har avslagits!

Vi fick reda på detta efter att hon intervjuades och sen hon fick en email att hennes ansökan har beslutats och bara när vi ringde till Svenska ambasaden fick vi reda på att hennes ansökan har avslagits via telefonsamtalet! Under telefnsamtalet vi fick höra att anledningen är ju att jag bor inte idag i Sverige och att våran önskemål och planer att flytta till Sverige bara när min fru har fått uppehållstillstånd räcker inte.

Jag vil inte bo ensam utan mitt barn och fru i Sverige på väntan att min fru får uppehållstillstånd.

Jag undrar hur kan vi överklaga och vad är våran chanser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Så som jag ser det finns det två olika alternativ för er och jag kommer redovisa för de här nedanför.

Anknytningsansökan via giftermål
Om jag tolkar din fråga rätt så är ni gifta och vill söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din fru, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls. Eftersom ni har barn är det viktigt att du även kan försörja barnet samt har en tillräckligt stor bostad så det räcker för hela familjen.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön eller arbetslöshetsersättning. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är. För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad. Ett normalbelopp för ett barn mellan 0-6 år är 2554 kr. Tillsammans blir det alltså ett försörjningskrav på 10.596 kr efter avdragen boendekostnad.

Alternativt kan det även räcka med att ha en tillräckligt stor förmögenhet, det finns tyvärr inte något exakt belopp som avgör vad som är just en tillräcklig förmögenhet. Det är något som avgörs i det enskilda fallet.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Eftersom ni har ett barn måste det finnas ytterligare ett rum. Det räcker alltså inte att man kan visa att man står i bostadskö eller kan bo hos kompisar. Kravet är att det ska finnas minst 2 rum och kök för er.

Anknytningsansökan via barnet
Det finns en annan möjlighet för din fru att ansöka om uppehållstillstånd. Denna möjligheten gör att hon kan ansöka anknytning till ert gemensamma barn och inte till dig. Vid anknytningsansökan till barnet finns det inget krav på varken försörjning eller bostad.
Enligt lagen i 5 kap. 3a§ UtlL får uppehållstillstånd ges till mamman om hon ansöker om anknytning till barnet. Det som krävs enligt denna bestämmelsen är att barnet ska vara bosatt i Sverige. Observera att det står i lagen att utlänningen som söker anknytning till sitt barn ska vara förälder och vårdnadshavare samt sammanbo med barnet, för att uppehållstillstånd ska ges. Det viktiga i lagen är alltså att barnet som hon ansöker anknytning till är bosatt i Sverige.
Detta innebär dock att du ändå måste flytta med barnet utan din fru i början. Detta för att barnet ska kunna anses vara bosatt i Sverige. Om barnet inte är bosatt i Sverige kan inte anknytningsansökan göras.

Måste du flytta utan din fru?
Som huvudregel kan inte din fru följa med dig/er till Sverige direkt eftersom att man som huvudregel ska ansöka om uppehållstillstånd innan man reser in i Sverige enligt 5 kap. 18 § UtlL.
Om hon söker anknytning till dig krävs det att du har både försörjning och bostad i Sverige. Om hon istället söker anknytning till barnet krävs det att barnet anses bosatt i Sverige. Detta betyder alltså att som huvudregel kan hon inte ansöka om anknytning förrän ni har flyttat till Sverige. Detta eftersom det ofta kan vara svårt att skaffa en bostad eller arbete utan att flytta, är det kanske det enda alternativet i många fall.
Det finns dock undantag då personen redan befinner sig i Sverige och kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige. Det krävs då att personen är förälder och vårdnadshavare till barnet som är svensk medborgare, och övriga förutsättningar för uppehållstillstånd ska då även vara uppfyllda. Det krävs även att det inte ska vara rimligt att din fru reser tillbaka till sitt hemland för att ansöka där. Detta är en bedömning som migrationsverket gör i det enskilda fallet.

Kan ni överklaga?
Om ni vill överklaga beslutet måste ni göra det inom 3 veckor från då ni fick avslaget. Om du vill ha mer information om hur du skriver ett överklagande finns det bra information på denna sidan. https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-avslag-pa-din-ansokan/Om-du-vill-overklaga.html

Tänk på att de kraven som jag beskrivit ovanför alltid ska appliceras. En anknytningsansökan kommer inte accepteras om inte försörjningskravet är uppfyllt samt bostadskravet. Detta betyder att i ett överklagande måste du i så fall visa att du uppfyller kraven t.ex. att du nu har hittat en bostad till er eller att du hittat ett arbete så att du kan försörja er.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare