Måste jag dela bostaden med min sambo om vi separerar?

När jag och min sambo flyttade ihop i våras köpte jag huset av hans ex för 300000, värdet är ca 600000. Jag står som ensam ägare på huset och lånet står i mitt namn. Om jag och min sambo går isär nu och jag blir tvungen att sälja, har han då rätt till halva försäljningspriset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Enligt sambolagen (3 §) är gemensam bostad och gemensamt bohag införskaffat för gemensamt bruk samboegendom. I och med att du köpte huset för att ni skulle bo där tillsammans är huset alltså samboegendom. När ett samboförhållande upphör har varje sambo rätt att begära en bodelning (8 § sambolagen), detta ska göras inom ett år från det att förhållandet upphörde (8 § sambolag). VId en bodelning ska samboegendomen läggas samman, sen har varje sambo rätt att få täckning för sina skulder, och det som blir över ska delas lika mellan samborna (12-14 § sambolag). För dig innebär detta att om samboförhållandet skulle upphöra så har du rätt att från samboegendomen få täckning för ditt huslån, och ni har båda rätt att få täckning för era eventuella andra lån, det som sen blir över ska delas lika mellan er. Det finns en jämkningsregel i sambolagen som innebär att om samboförhållandet varat mindre än fem år så behöver man inte dela all samboegendom (15 § sambolagen). Istället delar man 20% av varje persons samboegendom per år som man varit sambos, och först efter fem år delas 100%.

Om du inte vill dela bostaden

Om du inte vill dela bostaden enligt sambolagen kan du och din sambo skriva ett samboavtal om att lagen inte ska gälla för er (sambolagen 9 §).

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare