Måste jag byta namnsignatur om den innehåller tecken eller punkter?

Hejsan!

Jag har hört att namnsignaturen inte får inneha tecken, såsom punkter, vilket min signatur innehåller och alltid gjort. Dessutom har jag hört att den inte får innehålla förkortningar av namnet, vilket min också gör (en bokstav och sedan en punkt och en snirklig skrift därefter).

Om jag vill byta min namnsignatur, hur gör jag då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad krävs för en giltig signatur?
Enligt lag finns inget krav på hur en signatur ska se ut. Din signatur är alltså giltig även om den innehåller ett tecken eller en förkortning av ditt namn. För att din underskrift inte ska vara enkel att förfalska är en unik underskrift att föredra vilket du verkar uppnå genom din beskrivning. Mitt råd är därför att du behåller sin signatur som den är.

Om jag ändå vill ändra jag signatur?
Vill du ändock byta signatur är mitt tips att du införskaffar ett nytt pass och id-kort med en ny signatur som blir giltig.

Sandra LundinRådgivare