FrågaEKONOMIÖvrigt09/05/2021

Måste jag betala tillbaka en felaktig löneutbetalning?

Hej, jag skulle fått en lön på 5000kr men fick 50.000kr istället. Jag undrar om jag kan få problem om jag väljer att inte betala tillbaka det och om isåfall vilket straff kan det bli ?

Tack mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått en utbetalning som är högre än vad du egentligen skulle ha fått, är huvudregeln att du ska betala tillbaka mellanskillnaden. Det finns en princip som reglerar denna situation som kallas condictio indebiti och som innebär att den som har gjort en felaktig betalning ska få tillbaka beloppet från den som mottagit det.

Det finns ett undantag från denna princip, dvs. när mottagaren inte behöver betala tillbaka, vilket är när man har mottagit pengarna i god tro och inrättat sig efter betalningen. Att vara i god tro innebär kort sagt att man inte har förstått, eller borde ha förstått, att betalningen var felaktig. Mottagaren ska alltså inte ha misstänkt att betalningen skulle kunna vara fel. Att man har inrättat sig efter betalningen innebär t.ex. att man har spenderat pengarna.

Eftersom du är medveten om att du har fått för mycket i lön så ska du återbetala pengarna. Om du behåller pengarna kan du möjligen göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken). Brottet innebär att man utan lov använder någon annans egendom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare