Måste jag betala hyran om min medboende inte gör det?

Hej,

Jag och mitt ex sambo står gemensamt på ett hyreskontakt till och med sista oktober.

Mitt ex vägrar betala sista hyran. Så jag behöver betala den själv även fast jag inte bor i den lägenheten sista månaden.

Hur kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst är det ens ansvar att betala hyran till hyresvärden. Eftersom ni två gemensamt står på hyreskontraktet är ni solidariskt betalningsansvariga gentemot hyresvärden. Med andra ord ansvarar ni bägge två för att hyresvärden får hela hyran. Då ni är solidariskt betalningsansvariga kan hyresvärden välja vem denne vill vända sig till för att begära hela hyran. Du måste alltså betala hela hyran själv om hyresvärden vänt sig till dig med fakturan, även om du inte har bott i lägenheten den sista månaden.

När du sedan betalat hyran kan du kräva din f.d. sambo på betalning för dennes del av hyran. Vägrar din f.d. sambo betala kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att driva in skulden.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare