Måste jag betala hyra under uppsägningstiden när min sambo ska bo kvar i lägenheten?

Hej!

Jag och min före detta har valt att gå skilda vägar och flytta isär. Jag tog mina saker och flyttade ut i November samt sa upp min del av hyreskontraktet på lägenheten.

Men nu får inte jag reda på från henne om hon har sagt upp sin del av kontraktet eller valt att bo kvar i lägenheten.

För mig spelar det ingen roll om hon väljer att ha kvar lägenheten och bo kvar i den. Då jag själv löst ett nytt boende som jag flyttar in i den 27de december.

Men det jag undrar över är följande.

Om hon nu valt att ha kvar lägenheten, behöver jag verkligen betala halva hyran då under min uppsägningsperiod på 3 månader? Jag menar, jag bor ju inte ens kvar i lägenheten eller har någonting med den att göra. Och om hon då väljer att bo kvar, så känns det ju helt orimligt att jag ska behöva betala halva hyran på hennes bostad samt betala hyran på min nya bostad också?

Jag förstår att om hon också sagt upp sin del av lägenheten att vi får dela på hyran under uppsägningstiden. Men det kan omöjligt vara så att en uppsägningsperiod behövs när hon ändå ska bo kvar isåfall?

Nu vet jag dock inte om hon sagt upp sin del eller har valt att ha kvar den då hon vägrar berätta detta för mig. Och när jag ringer hyresvärden så säger dom bara "att det är sekretessbelagt och inte kan ges ut". Men det gäller ju fortfarande min egen lägenhet? Har inte jag rätt att få veta vad som sker med den då och hur det blir?

Jag hoppas ni förstår vad jag undrar över och behöver hjälp med!

Med vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Jordabalkens (JB) tolfte kapitel som reglerar hyresförhållanden.

Jag skulle säga att din fråga skiljer sig åt beroende på hur ert hyresförhållande ser ut, det vill säga om hyreskontraktet står på er båda eller om det endast är en av er som står på kontraktet och den andra juridiskt sett är att räkna som inneboende istället. Här nedan kommer jag redogöra för de olika situationerna som kan uppstå.

Ni båda är skrivna på kontraktet
Om det är så att ni båda är skrivna på kontraktet är du skyldig att under uppsägningstiden betala hyran för din del av kontraktet, även om det är så att din sambo har valt att bo kvar i lägenheten, 12 kap. 5 § JB.

Enbart du är skriven på kontraktet
Om det istället är så att endast du står på kontraktet och med hyresnämndens eller hyresvärdens godkännande skulle ha överlåtit lägenheten till din före detta sambo är du fri från att betala hyra under uppsägningstiden, 12 kap 38 § JB.

Sammantaget
Jag förstår dock din fråga som att det är ni båda som står på kontraktet, varför du tyvärr är skyldig att betala din del av hyran under uppsägningstiden även om det är så att din före detta sambo har valt att bo kvar i lägenheten. Detta följer av jordabalkens reglering om uppsägningstid av hyresavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du har några följdfrågor eller behöver vidare hjälp är du välkommen att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare