Måste jag betala hyra trots att jag inte har flyttat in i lägenheten.

Hej.

Jag har skrivit på ett hyreskontrakt, men bara några dagar efter sa jag upp kontraktet. Alltså har jag inte flyttat till lägenheten men hyresvärden vill att jag betalar en hel månads hyra ändå trots att hyresvärden fått in en ny hyresgäst direkt. Behöver jag betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du måste betala hyra för första månanden. Detta trots att du inte hade flyttat in i lägenheten innan du sa upp hyreskontraktet.

Det avgörande är vad som står i avtalet och avtalstolkningen. Eftersom jag inte har tillräcklig information blir det svårt för mig att avgöra ifall du måste betala hyran eller ej.

Jag rekommenderar dig att först undersöka vad som står i hyreskontraktet (avtalet). Vanligtvis finns det en klausul som behandlar uppsägningen av hyreslägenheten. Ifall det inte framkommer någon information om detta i hyresavtalet, rekommenderar jag dig att försöka nå en överenskommelse med hyresvärden om betalningen.

I sista hand kan du vända dig till Hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen hjälper hyresgäster med hyresrättstvister.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare