FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2013

Måste jag betala enligt avtalet trots att avtalsparten stulit från mig?

Hej! Jag flyttade ifrån min fd sambo och hans två små barn för en vecka sedan. Jag är skyldig honom 8.000 kr för en häst jag har köpt. När jag packade alla mina saker då hade han stulit mina guldsmycke som han gav i en gåva i julklapp till mig. Smyckenas värde är ca 6.000kr. Jag har även glöm två lådor med massor utav jul saker som jag fick av min släkt i julklapp. Nu påstår han att han varken tagit eller sätt mina smycken och att där inte finns några jul saker. Jag VET att jag har rätt och jag vet att smyckena var där på morgonen innan jag åkte hemifrån, när jag sedan kom hem på kvällen för att packa var allt borta. Där är inget skrivet kontrakt på pengarna jag är skyldig. Men han har sms där det står att han får sina pengar när han återlämnat mina smycken och jul saker för ca 2000 kr. Jag vill inte lämna tillbaka pengarna förens han gör rätt för sig. Jag har gjort polisanmälan ang smyckena. Kan jag bli dömd eller återbetalningsskyldig om jag inte ger honom pengarna? Stort tacksam för svar!! Med vänlig hälsning, Anonym

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Juridiskt sett får man skilja på händelserna.

Avtalet är giltigt (om det är avtal om hästköp, lån eller vad det är, är dock oklart för mig). Att det finns lite bevisning om avtalets existens är något annat. Du är alltså betalningsskyldig enligt avtalet. Har den andre tagit dina smycken och dina julsaker ska denne givetvis ge tillbaks eller ersätta dessa. Vad som sedan händer i praktiken är upp till er själva eller domstol att avgöra.

Bevisning är det som avgör om tvist/åtal väl kommer till domstol. Det är generellt lättare att bevisa betalningsskyldighet enligt avtal än vad det är att bevisa stöldbrott.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare