Måste jag arbeta pass som min chef har tilldelat mig?

Hej, jag är student och jobbar extra på Danske bank. De har nu bokat in mig och flera kollegor på pass utan att vi fått tycka till om schemaläggningen. Två av veckorna som jag har inbokade pass på hade jag tänkt vara ledig. Jag har framgört det till min arbetsgivare och får då som svar att det är upp till oss som jobbar extra att byta pass oss emellan. Jag har inte godkänt eller tackat ja till något av mina pass i sommar (att godkänna/tacka ja till pass är inte brukligt här utan man får sina pass tilldelade sig bara). Kan Danske bank tvinga mig att arbeta de pass de bokat in mig på i sommar? Jag har försökt att byta bort mina pass under de två veckor jag inte kan jobba, men det finns ingen som vill ta dessa pass. Vad har jag för rättigheter här? Snälla, hjälp mig!

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på vilken typ av anställning du har. Jag kommer därför att besvara frågan dels utifrån vad som gäller om du har en tillsvidareanställning , dels vad som gäller om du har en s.k. intermittent anställning. I mitt svar utgår jag från allmänna arbetsrättsliga principer.

Om du har en tillsvidareanställning (fast anställning)

Arbetsgivaren får självständigt bestämmer hur schemat ska se ut och när anställda ska jobba (dvs. arbetstidens förläggning), inom ramen för den anställdes arbetstid. Detta är en allmän arbetsrättslig princip som säger att det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Om man t ex har en fast anställning på fjorton timmar per vecka innebär det att arbetsgivaren får lov att schemalägga den anställde på fjorton timmar per vecka på det sättet arbetsgivaren vill. Arbetsgivaren behöver således inte ta hänsyn till de anställdas önskemål. Detta är under förutsättning att schemaläggningen följer de lagar, regler och avtal som finns. Arbetstagaren måste då stå till förfogande för arbete under de dagar och timmar denne är schemalagd. I ditt fall skulle det innebära att du är skyldig att jobba de pass din arbetsgivare har schemalagt dig för.

Om du har en intermittent anställning (behovsanställning)

Närmast till hands ligger att du har en s.k. intermittent anställning (behovsanställning), eftersom du skriver att det är ett extra jobb. En intermittent anställning innebär att varje arbetspass utgör en separat anställning som börjar och slutar inom ramen för arbetspassets tider. Arbetsgivaren och arbetstagaren avtalar om arbete inför varje enskilt pass och det är alltså inte fråga om en fast anställning. Typiskt för en intermittent anställning är att arbetsgivaren erbjuder arbetstagaren flera pass under en kort tidsperiod som arbetstagaren kan tacka ja eller nej till. Det finns således ingen skyldighet för arbetstagaren att tacka ja till ett pass och jobba, eftersom inget anställningsförhållande föreligger tiden mellan varje arbetspass. Om så är fallet i ditt fall, innebär det att du har en rätt att tacka nej till de pass som din arbetsgivare erbjuder. Om du har tackat nej till ett pass har du ingen skyldighet att jobba, eftersom det krävs att du antar erbjudandet om anställning inför varje enskilt pass för att ett anställningsförhållande ska anses föreligga (och du därmed måste stå till förfogande för arbete). Din arbetsgivare får alltså inte boka in dig på pass utan att först fråga dig om du kan jobba, och du har därför inga skyldigheter att jobba under de inbokade passen i sommar. Det är dock viktigt att du talar om det för arbetsgivaren snarast och klargör för denne att du inte kan jobba dem passen – annars finns en risk för att du av passivitet anses ha antagit erbjudandet.

Slutsats

Om du har en fast anställning innebär det att du måste jobba under de passen din arbetsgivare har schemalagt dig för. Om du har en intermittent anställning innebär det att du och din arbetsgivare avtalar om anställning inför varje enskilt arbetspass, vilket i sin tur innebär att du inte måste jobba de pass som ni inte har avtalat om. Din arbetsgivare kan i sådana fall inte tvinga dig att jobba passen i sommar, under förutsättning att du har tackat nej till dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare