FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/07/2018

Måste jag ansvara för mitt barn?

Hej! Jag är en kille på 15 år som har en fråga angående barn. Jag hade i lördags sex med en tjej, som är 17 år och dum som jag var använde jag inte kondom. Då jag inte tror tjejen tar p-piller undrar jag om det skulle va så att hon blir gravid om jag då är skyldig att ta hand om barnet. Om hon skulle vägra att göra abort ? Tacksam för svar:)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kommer behöva ta ansvar för ett eventuell barn om modern vägrar göra abort. Lagstiftning kring föräldrar och barn regleras i Föräldrabalken (FB).

Om ett barn föds och det är oklart vem som är far så är socialnämnden skyldig att utreda vem som är far till barnet och se till så att faderskapet fastställs enligt 2 kap. 1 § FB. Socialnämnden kan då inhämta upplysningar från modern och andra som kan styrka faderskapet, samt göra en genetisk undersökning för att säkerställa faderskapet. Om du inte bekräftar ditt faderskap kan socialnämnden i barnets ställe väcka talan i tingsrätt om fastställelse av faderskapet. Rätten ska då enligt 3 kap. 9 § FB se till att faderskapet blir ordentligt utredd, och vittnen samt genetiska undersökningar kommer ske för att ordentligt styrka ditt faderskap till barnet.

När ditt faderskap är fastställt är du skyldig att betala underhåll åt barnet som bestäms efter barnets behov och din ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet står fast tills barnet fyller 18 år, eller tills hen har gått ut gymnasiet, enligt 7 kap. 1 § FB.

Angående vårdnad och umgänge så anses det vara det bästa för barnet att få spendera tid med båda föräldrarna. Om du absolut inte vill träffa ditt barn kommer det troligtvis inte ses som barnets bästa att få träffa dig, men mitt råd till dig är att tänka på att sätta ditt barn först och se dennes behov främst. Det vill säga - arbeta mot en fungerande relation och var en närvarande förälder.

Vid barnets födelse kommer det att stå under vårdnad av enbart modern eftersom du inte har erkänt något faderskap. Önskar du ta att ta del av vårdnaden eller umgänge så kan du väcka talan i tingsrätt enligt 6 kap. 4 § FB för att yrka på ändring av vårdnaden eller umgänge. Rätten kommer sedan fatta ett beslut som utgår från barnets bästa.

Jag råder dig till att ta kontakt med tjejen i fråga och diskutera vad ni skulle göra om det är så att hon är gravid. Det är viktigt att komma ihåg att det alltid är kvinnans beslut om hon vill göra en abort eller ej, du har ingen talan i den saken. Enligt mig är det klokaste du kan göra att försöka komma överens med tjejen i fråga och inte bli ovänner eftersom det kan leda till många rättsliga tvister som absolut inte är till barnets bästa!

Jag hoppas att din situation löser sig på bästa sätt och att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare