Måste hyresvärden erbjuda ett nytt boende vid totalrenovering av lägenhet?

Hej,

Vi bor i en hyreslägenhet och dom håller på att renovera lägenheterna i fastigheten när någon flyttar ut.

I samband med renoveringar av golvbrunnar så hamnar det cement och grus och stenar i avloppsrören. Och det har nu orsakat enorma problem för oss. Den 4 September 2019 kl 22:30 fick vi översvämning i hela lägenheten. Det sprutade upp avloppsvatten från båda toaletterna från golvbrunnen. Ocab och Puls var här hela natten för att kunna lossa på stoppet i avloppsstammen. Så nu i dag har Ocab varit här och mätt fukten i alla golven och väggarna. Dom har kommit fram till att lägenheten måste totalrenoveras då det är avlopps fukt i väggar och golv.

Nu vår fråga till er. Måste fastighetsägaren ordna fram ett annat boende till oss under tiden renoveringen kommer att pågå.

Ocab sa i dag att hela lägenheten måste tömmas på möbler och allt.

Vi bor i Stena fastigheter i Malmö. Och har Trygg Hansa som försäkringsbolag.

Vi har inte orsakat att det har blivit stopp i Avloppsstammen i fastigheten.

Trygg Hansa ersätter inte hotell boende.

Vi har småbarn i lägenheten.

Snälla vad ska vi göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresvärden har ingen plikt att erbjuda annat boende
Det finns ingen skyldighet för hyresvärd att erbjuda boende en annan lägenhet vid nödvändiga renoveringar. Detta gäller oavsett vems "fel" det är att renovering måste ske. Däremot har hyresvärden en skyldighet att ge avdrag på hyran samt betala de kostnader som renoveringen medfört för er. Detta sker på avtalsrättslig grund, dvs hyresvärden blir skadeståndsskyldig då hen inte kunnat fullgöra sitt avtal med er och därmed vållat er kostnader.

Eftersom ni inte kommer kunna bo i lägenheten överhuvudtaget medan renoveringen sker ska er hyresvärd medge att ni inte behöver betala någon hyra alls under den perioden. Vidare måste hyresvärden också ersätta er för de kostnader som det innebär att antingen hyra ett annat boende eller bo på hotell, samt för de eventuella kostnader som uppstår av att ni exempelvis måste förvara vissa möbler i förråd eller liknande. Ni måste däremot komma ihåg att hyresvärden endast kan bli skyldig att ersätta rimliga kostnader som ni haft. Att boka in er på det dyraste hotellet ni kan hitta är därför inte något som hyresvärden automatiskt kommer behöva stå för. Det innebär dock inte att ni måste hitta det absolut billigaste boendet heller; men ni ska helt enkelt i rimlig omfattning försöka "begränsa" er skada.

Vad ska ni göra?
Vänd er till hyresvärden och lägg fram era krav. Ge honom alternativet att antingen hitta ett nytt tillfälligt boende eller ersätta era kostnader för hotell eller boende ni hittar på egen hand. Säg att ni inte kommer betala hyra under tiden som renoveringen sker. Framför gärna dessa krav även skriftligen.

Skulle hyresvärden vara motvillig ska ni vända er till hyresnämnden och be dem medla i tvisten. Ni kan även kontakta hyresgästföreningen för vägledning.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare