FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/08/2018

Måste hyresvärd hålla löfte om sänkt hyra?

Hej

Om en hyresvärd lovar hyres reducering pga fel vid inflytt men struntar i att betala ut detta.. Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att beskriva när någon typiskt sett blir bunden av ett löfte i sådana här sammanhang för att sen beskriva några undantag som i vissa situation skulle kunna leda till att din hyresvärd inte skulle vara bunden. I det fall att din hyresvärds löfte är bindande så har du rätt att få din hyra reducerad i enlighet med löftet.

Är löftet bindande?

Avtalslagen (AvtL) reglerar allmänt under vilka förutsättningar en överenskommelse blir bindande.

Enligt 1 § AvtL krävs ett anbud, det vill säga ett förslag till överenskommelse, och en accept, ett godkännande av det förslaget för bindande verkan. Hyresavtal har inga särskilda formkrav och muntliga så väl som skriftlig uppgörelser kan därmed gälla.

För att veta om din hyresvärd är bunden till att reducera din hyra måste hänsyn tas till omständigheterna under vilka löftet gjordes. Någon information om det framgår ej av frågan. I det fall att du klagat på felet och din hyresvärd erbjudit en hyressänkning som du gått med på så är din hyresvärd bunden till det, och du har då rätt till en sådan sänkning. Samma sak gäller om hyresvärden upptäckt felet, och erbjudit dig en lägre hyra som du godkänt.

Eventuella undantag

Jag kan tänka mig några omständigheter som skulle kunna ha uppstått i ditt fall där du uppfattar det som ett löfte från hyresvärden, men där hyresvärden ändå inte är bunden till att reducera hyran. Om något av de stämmer in på din situation så är hyresvärden sannolikt inte bunden till sitt löfte.

1. Din hyresvärd har erbjudit dig hyressänkning muntligen och du har sagt nej, eller inte svarat alls. Enligt 3 § AvtL så måste muntliga anbud accepteras direkt för att vara bindande om inte anbudsgivaren säger annat. Om din hyresvärd erbjuder dig hyressänkning muntligt och du inte svarar för att sedan vid ett annat tillfälle skriva till hyresvärden och godkänna förslaget så är hyressänkningen inte bindande.

2. Din hyresvärd erbjuder dig en hyressänkning och du har svarat att du går med på en hyressänkning men vill ha en större sådan, som hyresvärden sen inte godkänt. I det fall att du uppgav dig acceptera anbudet men endast med en viss förändring så räknas det som att du avslagit din hyresvärds anbud och sedan kommit med ett nytt anbud själv (6 § AvtL).

Vad kan du göra?

I det fall att ni enligt ovan avtalat om en reducerad hyra så har du rätt att endast betala den reducerade hyran då den ersätter den tidigare överenskomna.

I det fall att sättet löftet gavs på inte gör det bindande så kan du i vissa fall ändå ha rätt till sänkt hyra på grund av fel i bostaden. Om löftet inte verkar vara bindande så är du välkommen att ställa en ny fråga angående rätt till hyressänkning.

Lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare