Måste hyreskontraktet sägas upp och har jag rätt att kräva betalt när personen inte flyttar in?

Hejsan Lawline!

Jag skulle hyra ut ett rum i min bostad till en person som skulle börja studera i Lund, denna hade inte ännu hittat någon bostad så jag valde att hjälpa till.

Så vi träffades i Januari, tittade på lägenheten och skrev ett rimigt kontrakt(Exakt detta kontrakt: https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/globalt-innehall/blanketter/hyresavtal_-inneboende.pdf)

Några veckor går och dagen då inneboende ska flytta in har kommit.

MEN, jag har inte hört något, så jag skickar iväg ett meddelande och frågar hur det går. Då får jag svaret att denne nu har skaffat en annan lägenhet och inte kommer att flytta in.

Nu när jag hänvisar denne till uppsägningstiden enligt kontraktet och att jag vill ha betalt för det så vägrar denne att betala detta? Men jag har väl all rätt att kräva in det ? Detta är väl kontraktsbrott rakt upp och ner?

Jag undrar också, måste inte kontraktet sägas upp ? Eller är det bara underförstått på basis av situationen ?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kontraktet måste sägas upp
Hyreskontrakt måste såklart sägas upp. Med tanke på situationen får nog personens svar på ditt meddelande betraktas som en uppsägning. Det finns inget krav på exakt hur en uppsägning ska vara utformad och egentligen är det endast hyreskontrakt som varat i minst tre månader som måste sägas upp skriftligen (jordabalken 12 kap. 8 §).

Du har all rätt att kräva betalt
Precis som du själv säger har du rätt att kräva hyresbetalning. Personen är skyldig att betala hyra både för tiden mellan det avtalade inflyttningsdatumet och uppsägningsdatumet, samt hela uppsägningstiden. Uppsägningstiden gäller från det datum personen meddelade dig att denne inte kommer att flytta in i rummet och löper sedan i enlighet med ert kontrakt.

Sammanfattning och råd
Personen får anses ha sagt upp kontraktet men är skyldig att betala hyra från inflyttningsdatum t.o.m. hela uppsägningstiden enligt kontraktet. Om du inte redan har gjort det rekommenderar jag dig i första hand att förklara detta för personen och återigen kräva betalning. Vägrar personen fortfarande att betala hyran kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp genom ett s.k. betalningsföreläggande HÄR (lagen om betalningsföreläggande och handräckning 2 §). Kronofogdemyndigheten ser då till att kräva in betalningen från personen. Viktigt att veta är att det kostar 300 kronor att ansöka om ett betalningsföreläggande och ytterligare kostnader kan uppstå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare