Måste hyresgästen betala hyra under uppsägningstiden?

Hej! Jag hyr ut en lägenhet (bostadsrätt) i andra hand från och med 20/1-2022, hyresgästen har alltså inte flyttat in ännu. 2:a januari hör hyresgästen av sig och ångrar sig av olika skäl. Måste hyresgästen betala hyran under uppsägningstiden? I avtalet som vi skrev i december står " Hyresgästen får säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen." Min fråga är alltså om och hur länge i så fall måste hyresgästen betala hyran?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken lag gäller för uthyrningen?

Din fråga som rör hyra regleras primärt i 12 kap. Jordabalken (JB), även mer vardagligt kallat för hyreslagen. Det finns dock ännu en lag som gäller vid uthyrning av egen bostad som inte är hyresrätt, denna lag kallas: Lagen om uthyrning av egen bostad. Eftersom det på ert avtal står att det är en månads uppsägningstid som skall gälla och att det är en bostadsrätt som hyrs ut så kommer jag förutsätta att ert avtal är grundat på bestämmelserna i denna lag (1 § Lagen om uthyrning av egen bostad). Detta förutsätter dock att detta är den enda bostad du hyr ut och annars att det är den första bostaden av dig som hyrs ut och att detta sker utanför näringsverksamhet, dvs att det sker av dig som privatperson.

Måste hyresgästen betala hyra under uppsägningstiden?

Även om så inte skulle vara fallet så är principerna för uthyrning densamma i båda lagarna. Hyrestiden anses inte vara slut förrän uppsägningstiden är över och därmed så måste hyresgästen betala hyran under uppsägningstiden, även fast personen har valt att inte flytta in. Det som är viktigt för dig att veta om är att du inte kan hyra ut eller nyttja bostaden själv under denna period och samtidigt kräva att personen betalar hyra. Om hyra erläggs så ska personen ha möjlighet att nytta lägenheten.

Hur länge behöver hyresgästen betala hyra?

Hur länge hyresgästen måste betala hyra beror på hur lång uppsägningstiden är och när lägenheten sägs upp. Det som ni skrivit i avtalet är samma som står i lagen om uthyrning av egen bostad, dvs att det är en månads uppsägningstid (3 § 2 stycket Lagen om uthyrning av egen bostad). Eftersom lägenheten sades upp 2 januari, så måste hyresgästen betala hyra för hela januari och hela februari med utflytt sista februari. Man räknar 2 januari till 2 februari som en månad och att avtalet upphör att gälla vid nästkommande månadsskifte, dvs i slutet på februari. Det kan även vara viktigt att poängtera att ni skulle kunna komma överens om att hyran inte behöver betalas hela denna period om du istället skulle hitta en annan person som vill hyra av dig och både du och din nuvarande hyresgäst är överens om detta upplägg.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen för vidare rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare