FrågaFAMILJERÄTTGod man24/09/2017

Måste fullmaktshavaren vara medveten om framtidsfullmakten?

Hej

Jag undrar om framtidsmakt innehavare (fullmäktige) måste veta om det att en framtidsfullmakt med hans namn har upprättats?

Mvh Waldemar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du frågar om en fullmaktshavare ”måste” veta om att denne omfattas av en framtidsfullmakt är det en fråga om huruvida en sådan fullmakt är giltig, således en fråga om fullmaktshavaren omfattas av fullmakten.

De krav som ställs på en framtidsfullmakts giltighet regleras i 4 § och 5 § i Lag (2017:310) om framtidsfullmakter. Förutom skriftlighet och underskrift från två vittnen krävs det:

1. Att det framgår att det är en framtidsfullmakt
2. Vem eller vilka som är fullmaktshavare (fullmäktige)
3. Vad fullmakten omfattar
4. Övriga villkor

För en framtidsfullmakts giltighet är det alltså inget krav att den nämnda fullmaktshavaren är medveten om att denne omfattas av den upprättade fullmakten. Det är dock en självklar lämplighet att fullmaktsgivaren frågar den tilltänka fullmaktshavaren först, men det är inget krav.

Det kan lämpligen nämnas att en person som blivit utsedd att bli fullmaktshavare kan utan hinder frånsäga sig uppdraget om denne så önskar.

Jag hoppas att detta hjälpte dig att få svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,
Jakob AxelssonRådgivare