Måste föräldrarna vara överens i frågor som rör ledighet och/eller befrielse från skolplikten?

Hej! Måste två skilda föräldrar vara överens för att en 8-åring ska beviljas ledigt om läraren bifaller? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid besvarandet av din fråga är föräldrabalken (FB). Din ärendebeskrivning är dock extremt kort, vilket naturligtvis försvårar hanteringen av din fråga. Då mycket är helt ovisst för mig kommer utgångspunkten nedan bli att det föreligger gemensam vårdnad liksom växelvist boende.

En vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter och vid gemensam vårdnad ska föräldrarna i stort sett fatta alla beslut rörande barnet tillsammans, 6 kap. 11 § och 13 § 1 st. FB. Det kräver ett långtgående samarbete mellan föräldrarna och deras beslutskompetens bygger på två bärande principer, vilka är tillgänglighetsprincipen och beslutsprincipen. Den förra principen innebär att den förälder som för tillfället finns tillgänglig hos barnet ibland kan ha rätt att ensam fatta beslut i vissa frågor. Den senare principen betyder att beslutsbehörigheten beror på vilket typ av beslut det handlar om. Allt detta följer av 6 kap. 13 § 2 st. FB och där anges att är en vårdnadshavare till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.

För att en vårdnadshavare ensam ska kunna fatta beslut krävs alltså att frågan handlar om någonting "som inte utan olägenhet kan uppskjutas", men som inte är "beslut av ingripande betydelse" eller utgör "beslut av ingripande betydelse, men där barnets bästa uppenbarligen kräver" att ett beslut ändå tas. Daglig omsorg kopplat till barnets mat, kläder, sovtider, fritidsaktiviteter och andra dylika saker är vanliga exempel på beslut av mindre vikt, dvs. beslut som inte är av ingripande betydelse, men som kanske ändå inte utan olägenhet kan uppskjutas. Det hade sannolikt blivit mindre funktionellt för det praktiska rättslivet om enighet mellan föräldrarna alltid krävdes för alla typer av beslut, exempelvis vid mer vardagliga sådana som tidpunkten för barnets sänggående. Dessa beslut kan både du och ditt ex ta utan den andres samtycke. Men beträffande uppenbarlighetsrekvisitet i lagtexten ställs däremot relativt höga krav på den förälder som vill åberopa det här undantaget. Placering vid förskola, sedvanlig skolgång och flytt utgör alla exempel på företeelser som enligt min mening sorterar under begreppet ingripande betydelse för barnets framtid (om inte föräldrarna lever isär och överenskommelse om växelvist boende saknas, då bestämmer den s.k. boföräldern, dvs. den föräldern vilken barnet varaktigt bor hos). Skolboksexemplet på ett beslut av ingripande karaktär när barnets bästa uppenbarligen kräver ett resolut och snabbt agerande från den ena föräldern är en svår operation som inte kan vänta.

Utifrån din korta ärendebeskrivning och mot bakgrund av ovanstående kan i vart fall konstateras att val av skola definitivt ska göras gemensamt. Men även andra viktigare frågor kopplade till skolgången torde innefattas. När det gäller just ledighet finns mig veterligen inget givet svar, i vart fall inte utifrån reglerna i föräldrabalken. Men svaret beror sannolikt på hur lång ledigheten är tänkt att vara. Vid längre uppehåll från den obligatoriska skolgången borde beslutet anses ha ingripande betydelse för barnets framtid varför ingen förälder bör kunna ta den här saken i egna händer. Och under förutsättning att gemensam vårdnad föreligger samt växelvist boende innebär det att du liksom ditt ex under alla omständigheter sannolikt måste involveras i frågor av förevarande slag.

I skollagen (SkolL) finns bestämmelser gällande längre ledighet och befrielse från skolplikten och i lagens förarbeten uttalas att längre ledighet endast ska beviljas i utpräglade undantagsfall, vilket vittnar om skolgångens centrala betydelse för barnet, se 7 kap. 18-19 §§ SkolL samt prop. 2009/10:165 s. 340 ff. Det stärker min uppfattning ytterligare i den här delen, dvs. i min syn på huruvida konsensus krävs mellan dig och ditt ex. Är det fråga om längre ledighet än tio dagar kan endast rektorn fatta beslut och denne får inte heller uppdra åt någon annan att ta ett sådant beslut, 7 kap. 18 § 2 st. SkolL. I avsaknad av detaljreglering blir min bedömning att tio dagar borde kunna användas som något slags riktmärke för när du och ditt ex måste vara överens. Men det kan naturligtvis inte uteslutas att konsensus även krävs vid en kortare ledighetsperiod. I praktiken ankommer det helt enkelt på er själva att försöka komma överens.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare