Måste ett hyresförhållande sägas upp skriftligt?

Ska inte en vräkning/uppsägning från hyresvärd vara skriftlig??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är precis som du säger att hyresavtal ska sägas upp skriftligen, detta även om uppsägningen sker på grund av vräkning. När det gäller hyresvärdens uppsägning finns det dock ett undantag till detta: (12 kap. 8 § jordabalken).

Hyresförhållandet har inte varat i mer än tre månader

Undantaget är om hyresförhållandet inte har varat längre än tre månader. Man ska även beakta uppsägningstiden när denna tid på tre månader räknas. Denna regel kan både hyresvärden och hyresgästen använda sig av (12 kap. 8 § första meningen jordabalken).

Huvudregeln är alltså att ett hyresavtal ska sägas upp skriftligen. Det enda undantaget för hyresvärden är om hyresförhållandet inte har varat i mer än tre månader. Om detta undantag inte är tillämpligt så kommer en muntlig uppsägning att vara ogiltig.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare