Måste ett företag återbetala en konsument om varan är felaktig?

Hej, KKL fråga: En gång köpte jag en vara (skjorta) från en E-butik , men den var förstörts. Jag anmälde felet till företaget och fick mina pengar tillbaka utan något problem. Enligt KKl går risken över på konsumenten när varan är avlämnad. I mitt fall har jag redan mottagit varan från postombudet och konstaterade felet hemma. Min fråga : var företaget skyldig att återbetala mig? Varför? Anses varan avlämnad när man tar emot det från postombudet? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga förstår jag det som att du köpt en skjorta på nätet som visat sig vara felaktig när du fick hem den. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av konsumentköplagen (KköpL).

När anses en vara vara avlämnad?

En vara anses vara avlämnad när den kommit till köparens besittning (2 kap 3 § KköpL). En vara har kommit i köparens besittning om den t.ex. lämnats i brevlådan. Även om du anlitat en transportör anses varan inte vara avlämnad när transportören får varan om det är E-butiken som erbjudit transportalternativet. Detta betyder att varan är avlämnad när du tar emot paketet från postombudet och får den i din besittning, du behöver alltså inte stå risken för transporten. Risken går istället över på dig som köpare först när varan är avlämnad (2 kap 6 § KköpL).

Har du rätt att frånträda avtalet?

Du konstaterar att skjortan var förstörd, och avviker därför från vad som följer av avtalet (4 kap 1 § KköpL). Varan är därför felaktig (4 kap 5  § KköpL). E-butiken ska därför ansvara för felet eftersom felet redan funnits vid avlämnandet (4 kap 14 § KköpL). Du har därför rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller rätt att häva köpet (5 kap 1 § KköpL). Detta förutsätter att du reklamerat varan inom skälig tid, vilket oftast räknas som inom två månader (5 kap 2 § KköpL).

Sammanfattning av E-butikens skyldighet

Företaget har agerat enligt deras skyldigheter enligt konsumentköplagen. Detta eftersom varan var felaktig redan vid avlämnandet och därför var de skyldiga att återbetala dig då du valde att returnera skjortan på grund av felet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare