Måste en person som har köpt en bostadsrätt på exekutiv auktion betala årsavgift och överlåtelseavgift till föreningen trots att föreningen har nekat köparen medlemskap i föreningen?

hej

jag har köpt en bostadsrätt hos kronofogden och har redan betalat hela summan och efter det foreningen inte acceptera mig som medlem och nu de vill ha månad avgift och överlåtelse avgift från mig.

och min fråga måste jag betala den avgiften om de nekar medlemskap eller inte

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Du måste betala överlåtelseavgiften, om stadgarna säger att det är köparen som ska betala den. Sannolikt sett ska du också betala månadsavgiften. Det finns dock inget säkert rättsligt svar om du är skyldig att betala månadsavgiften.

Vad händer när föreningen nekar medlemskap?

Som jag förstår det har du köpt bostadsrätten på exekutiv auktion.

Föreningen måste då köpa bostadsrätten från dig, eftersom den nekade dig medlemskap (6 kap. 5 § första stycket andra och tredje meningen bostadsrättslagen (BrL)).

Om du inte köpte bostadsrätten på exekutiv auktion blir svaret dock annorlunda.

Måste du betala månadsavgiften?

Som jag förstår det kräver föreningen att du ska betala årsavgiften för den relevanta månaden.

Det finns tyvärr inget säkert svar på om du är skyldig att betala månadsavgiften.

Sannolikt sett är du skyldig att betala månadsavgiften, för annars riskerar du att din bostadsrätt förverkas (7 kap. 18 § första stycket första punkten a BrL).

Måste du betala överlåtelseavgiften?

Vem som är skyldig att betala överlåtelseavgiften bestäms av föreningens stadgar.

Om stadgarna säger att köparen ska betala överlåtelseavgiften är du skyldig att betala den.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med bostadsrätter som har köpts på exekutiv auktion är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare