Måste en lärare vara politiskt partibunden?

Hej, jag är en elev i åttan på Bergsåker Skola i Sundsvall. Jag skulle vilja fråga om en lärare får yttra sig om sina politiska tankar och åsikter. Vi har nämligen haft problem med vår mentor då hon skällt ut elever för att de röstat SD i skolvalet. Jag har blivit lärd att en lärare ska undervisa opartiskt och inte yttra sig om sina politiska åsikter och DEFINITIVT inte skälla ut elever för att de röstat på ett visst parti i skolvalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

En lärare får engagera sig i en diskussion om politik i ett klassrum, en lärare har yttrandefrihet precis som alla andra. Dock står det i Läroplanen att utbildningen ska vara saklig och allsidig. Föräldrar ska vara försäkrade att deras barn inte blir ensidigt påverkade till förmån för ena eller andra åskådningen. I Skollagen 1 kap. 5§ står det att var och en som verkar inom utbildningen ska motverka kränkning. Vidare i 1 kap. 10§ ska varje elev kunna yttra sina åsikter fritt.

i Regeringsformen (en av Sveriges grundlagar) 2 kap. 2 § får ingen av det allmänna tvingas uppge sin politiska/religiösa åskådning. Alltså om ni vill ha valet anonymt, kan inte en lärare eller skolan tvinga er att berätta vad ni röstat på, det vore direkt ett brott mot grundlagen.

Vad ni kan göra är i första hand att anmäla läraren till rektorn, detta kan göras anonymt i samband med rektorn. Om detta inte ger resultat kan ni anmäla skolan till kommunen som är huvudman för skolan. Om ni känner att era rättigheter har blivit kränkta kan ni anmäla skolan till Justitieombudsmannen (JO). JO granskar Sveriges myndigheter och däri faller skolorna. JO kan ge kritik till skolan vilket i sig kan leda till konsekvenser för skolan eller läraren.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare