Måste elever duscha efter idrotten?

Hej! Jag undrar om det går att tvinga en elev som går i grundskolan att duscha efter idrotten? Läraren säger att det är ett krav men det känns väldigt konstigt att de skulle kunna kräva en sådan sak.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavares bestämmanderätt regleras i föräldrabalken

Vårdnadshavare har en rätt och skyldighet att bestämma över frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). Huruvida ett barn ska duscha eller inte är något som rör barnets personliga angelägenheter och därmed är det barnets vårdnadshavare som bestämmer när det ska ske. Med andra ord kan en lärare inte tvinga en elev att duscha efter idrotten. Värt att nämna är att det inte heller står i någon kursplan att det är ett krav att en elev ska duscha efter idrotten.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare