FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/11/2019

Måste domstolens beslut om boende följas efter att barnet fyllt 18 år?

hej, jag har skillda föräldrar och enligt tingsrätten ska jag bo varannan helg hos mamma, men har nyligen blivit 18 kan jag välja själv vilka dagar jag ska bo hos mina olika föräldrar ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att dina föräldrar haft gemensam vårdnad om dig efter att de skilt sig. Sedan beslutade tingsrätten att du stadigvarande skulle bo med den andre föräldern men med rätt till umgänge med din mamma.

Tingsrättens beslut om boende har gjorts med grund i 6 kap. 14a § föräldrabalken (FB). Detta beslut syftar till att bestämma hur den gemensamma vårdnaden om dig ska vara utformad.

Dina föräldrars vårdnad om dig upphör i juridisk mening efter att du fyllt 18 år (6 kap. 2 § första stycket FB). Beslutet är därför inte aktuellt längre. Du är myndig och får därför själv välja vilka dagar du vill bo hos dina föräldrar (9 kap. 1 § FB).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare