Måste bostadsrättsföreningen godkänna att vi har övernattande gäster?

Hej,

Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt (hus/kedjehus). Vi kommer att ha övernattande gäster/vänner som kommer och hälsar på oss från utlandet under en veckas tid. Vi är självklart ansvariga för våra gäster och tar såklart hänsyn till att inte störa grannarna med hög musik eller annat stök. När man äger en bostadsrätt får man ha övernattande gäster? Måste föreningen godkänna detta innan?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fårga!

Det enkla svaret på din fråga är nej, föreningen måste inte godkänna att ni har gäster som övernattar hos er tillfälligt.

Så länge ni tar de ansvar ni har enlig föreningens stadgar och ordningsregler och visar respekt för de andra boende i huset, så är ni fria att göra vad ni vill i er bostad. Till exempel är det helt okej att ha övernattande gäster under en period.

Av egen erfarenhet rekommenderar jag er i alla fall att höra av er till föreningen eller era grannar och berätta att ni kommer ha gäster i en veckas tid. Om några som inte är permanent boende i ett hus plötsligt börjar röra sig i trapphus och i andra gemensamma utrymmen kan andra boende känna sig lite otrygga och osäkra på om det är behöriga personer eller inte. För en god stämning i föreningen kan det därför vara bra att förbereda andra boende när man till exempel ska ha besök en lite längre tid.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Om du har några andra funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare