Måste arvingar skriva på ett testamente för att det inte ska kunna klandras?

Har fått uppgift att vårt testamente måste skrivas på av mina arvingar,(har inga bröstarvingar endast syskon)för att klander ej skall kunna ske. Stämmer det? Jag är sammanboende med min förra hustru Har inga barn utan min sambo skall ärva allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om dina arvingar, ej bröstarvingar, måste underteckna ditt testamente för att det senare inte ska kunna klandras. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i ärvdabalken (ÄB).

Om en arvinge godkänt ett testamente kan denne inte klandra testamentet senare

Innan ett arv kan tas i anspråk måste ett testamente vinna laga kraft för att bli gällande. Det finns två olika sätt ett testamente kan vinna laga kraft på. Detta kan ske antingen genom att en arvinge låter bli att klandra ett testamente inom en frist om sex månader eller genom att en arvinge godkänner testamentet. I det fall en arvinge godkänt ett testamente så har denne i samma stund avsagt sig rätten att klandra testamentet (14 kap. 4–5 § ÄB). Mot denna bakgrund måste en arvinge alltså inte skriva under och godkänna ett testamente men om arvingen gör detta medför det att testamentet således inte kan klandras senare.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare