FrågaSKATTERÄTTArvsskatt20/07/2022

Måste amerikansk medborgare som är bosatt i Sverige betala arvsskatt på arv från USA?

Behöver en amerikansk medborgare bosatta i Sverige sedan 1985 och skattskyldig i Sverige betala skatt på ett arv från hennes mamma som var bosatta i Maryland USA

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en amerikansk medborgare som är bosatt och skattskyldig i Sverige är skyldig att betala arvsskatt från en avliden förälder som var bosatt i Maryland i USA.

Utgångspunkten i svensk rätt är att arv är skattefritt.

I 8 kap 2§ IL regleras att arv är en skattefri inkomst och behöver inte tas upp till beskattning. Det betyder att om man ärver egendom så beskattas man inte på värdet av egendomen som överförts.

Beskattas arv i Maryland?

Av den informationen jag kunnat hitta finns det en 10% skatt på arv från Maryland. Men denna skatt har flera undantag bland annat om man är barn till den avlidne så är man undantagen från att betala den 10% skatten på arv.

Jag hänvisar här till Marylands undantagen i Marylands arvskatt där barn till den avlidne är undantagna, se punkt 2 iv.  https://law.justia.com/codes/maryland/2021/tax-general/title-7/subtitle-2/part-i/section-7-203/ (hämtad 20/07–2022).

I USA finns det federal skatt på egendom som överförs från dödsbo till arvinge.

I Internal Revenue Code titel 26 subtitle B kapitel 11 underkapitel A § 2001 https://www.law.cornell.edu/uscode/text/26/2001%2 (hämtad 20/07-2022) beskrivs att om den avlidne är medborgare eller bosatt i USA så tas en skatt ut när egendom överförs. Utifrån att du beskrivit att den amerikanska medborgarens mamma var bosatt i Maryland så antar jag att hon var bosatt i USA. Utifrån Internal Revenue Code så är den amerikanska medborgaren skattskyldig i USA på egendom som ärvts från mamman.

Sammanfattningsvis

Den amerikanska medborgaren behöver inte betala svensk skatt på arvet eller arvsskatt enligt delstaten Marylands lagar.  Den amerikanska medborgaren kan dock få betala skatt på egendomen som ärvts från mamman i USA enligt den federala skatten i Internal Revenue Code.

Skulle du ha några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare