Mark- och miljööverdomstolens avgöranden har prejudicerande verkan

Hej

En dom med Målnr 2015-F 290 från Mark och miljööverdomstolen gällande samfällighets inköp av kabeltv, är det beslutet prejudicerande?

Vi har ett liknande problem där vi ev måste anlita juristhjälp.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt den så kallade rättsinformationsförordningen (se 6 §) kan domar från Mark- och miljööverdomstolen ha prejudicerande verkan. Alltså kan ert fall bedömas likadant som fallet i din fråga.

Notera dock att underrätten inte är bunden av överdomstolens dom i ett visst fall. Att det tidigare målet har prejudicerande verkan innebär endast att det ska fungera som vägledning. Det finns alltså ingen skyldighet för underrätten att döma i enlighet med överdomstolen. Dock är det ju naturligtvis ett väldigt bra inlägg från er sida att visa på hur Mark- och miljööverdomstolen tidigare har bedömt ett likadant fall.

Sammanfattning
Avgöranden från Mark- och miljööverdomstolen har prejudicerande verkan. Underrätten har dock ingen skyldighet att följa överdomstolens dom utan har rätt att döma annorlunda.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare