Man man resa med svenskt uppehållstillstånd?

Hej.

Min fru väntar på sitt uppehållstillstånd. Vi undrar hur hon kan resa med uppehållstillstånd?

Specifikt undrar vi om hon kan resa till USA med svenskt uppehållstillstånd?

Men även EU?

länka gärna till lagar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett uppehållstillstånd kan antingen vara tidsbegränsat eller permanent och reglerna avseende resa in och ut ur Sverige skiljs åt beroende på vilket uppehållstillstånd man har.

Tidsbegränsat uppehållstillstånd

Om man får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd kan man lämna och resa tillbaka till Sverige så länge tillståndet är giltigt. Om man lämnar Sverige med tidsbegränsat uppehållstillstånd kan man kontakta en svensk ambassad eller generalkonsulat för att kontrollera att tillståndet fortfarande är giltigt.

Permanent uppehållstillstånd

Om man får ett permanent uppehållstillstånd kan man vara borta från Sverige i upp till ett år och fortfarande behålla uppehållstillståndet. Om man är borta längre eller planerar att bosätta sig i ett annat land än Sverige kan Migrationsverket återkalla uppehållstillståndet. Om man gör en anmälan om att få behålla sitt permanenta uppehållstillstånd så kan man vara borta från Sverige i upp till två år (7 kap. 7 § utlänningslagen).

Visum

Emellertid kommer hon, som alla andra, behöva visum och ESTA (inresetillstånd) för inresa till USA. Hon kan resa som alla andra inom EU.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare