FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/10/2023

Mäklararvode vid bodelning

Ska jag betala mäklararvode när jag blir utköpt ur fastighet? Jag ska separera från min sambo. Vi äger en gemensam fastighet som han kommer att bo kvar i. Gällande bodelning har vi egentligen inga problem. Dock vill min sambo att jag ska betala mäklararvode MEN fastigheten ska ej säljas. Är det verkligen rimligt att jag ska betala för en fastighetsförsäljning som inte kommer att äga rum? Han ska som sagt bo kvar i fastigheten. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att läst din fråga förutsätter jag att ni inte bott i en hyresrätt, utfallet för hyresrättsbostäder blir å andra sidan något annat.

Mäklararvode på fastigheten

När en bodelning sker ska man beakta både latentskatten samt mäklararvode oavsett om fastigheten ska säljas eller inte (NJA 1975 s.288). Rättsfallet som hänvisades nämner inte uttryckligen att mäklararvode ska ingå men genom praxis har principen blivit tolkad på så sätt, jfr NJA 1998 s. 467. Exakta siffror på mäklararvodet är dock inte ett krav.

När du blir utköpt från lägenheten behöver du inte betala mäklaravode, utan det avräknas vid fastighetens värde. Exemplevis om fastigheten är värd 100.000 kr och mäklararvodet är på 10.000 kr kommer fastigheten att vara värd 90.000 kr, varav vid utköp ska du bli kompenserad för det värdet som fastigheten är värd, det vill säga 90.000kr.

Sammanfattning och slutsats

Mäklararvode ska avräknas mot fastighetens värde. Detta har att göra med att den som erhåller fastigheten inte ska få mindre efter bodelning när fastigheten säljs. Du som blir utköpt behöver inte direkt betala för mäklararvodet utan värdet avräknas vid värderingen av egendom, vilket innebär att ni båda kommer att stå för mäklararvodet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare